TEZZ MH-Beskrivning 2009-05-31 | |||||
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
1a. KONTAKT Hälsning |
Avvisar
kontakt, morrning och/ eller bitförsök. |
Undviker kontakt, och drar sig undan. | Accepterar kontakt utan att besvara. Drar sig inte undan. | Tar kontakt själv eller besvarar kontaktsök. | Överdrivet kontakttagande, ex. hoppar, gnäller, skäller. |
1b. KONTAKT Samarbete |
Följer ej med trots flera försök att locka. (allt provas inte i detta moment) | Följer med motvilligt. | Följer med , men inte engagerad i testledaren. | Följer med villigt. Engagerar sig i testledaren. | Följer med villigt. Är överdrivet engagerad i testledaren, hoppar, gnäller, skäller |
1c. KONTAKT Hantering |
Avvisar. Morrar och/ eller bitförsök. | Undviker, drar sig undan, söker stöd hos föraren. | Accepterar hantering | Accepterar. Svarar med kontakt-beteende. | Accepterar svarar med överdrivet kontaktbeteende. |
2a. LEK 1 Leklust |
Leker inte. | Leker inte, men visar intresse. | Startar långsamt men blir aktiv, leker. | Leker aktivt, startar snabbt. | Startar mycket snabbt, leker mycket aktivt. |
2b. LEK 1 Gripande |
Griper inte. | Griper inte, nosar på föremålet. | Griper tveksamt eller med framtänderna. | Griper direkt med hela munnen och drar emot till testledaren släpper. | Griper direkt med hela munnen |
2c. LEK 1 Dragkamp |
Biter ej. | Biter försiktigt, släpper, håller, drar ej emot. | Biter - drar emot, släpper, tar om. | Griper direkt med hela munnen, drar emot tills testledaren släpper. | Griper direkt med hela munnen, drar emot, rycker alt. ruskar-även under passiva delen-tills testledaren släpper. |
3a. FÖRFÖLJANDE (första start) |
Startar inte. | Startar men avbryter. | Startar och springer långsamt. Kan öka farten. Fullföljer. | Startar med hög fart, målinriktad- bromsar in vid bytet. | Startar direkt med hög fart. Springer förbi bytet. Kan vända. |
3b. GRIPANDE (första start) |
Nonchalerar bytet / springer ej fram. | Griper ej, nosar på föremålet. | Griper tveksamt eller med tidsfördröjning. | Griper direkt, släpper. | Griper direkt. Behåller bytet i minst 3 sekunder. |
3a. FÖRFÖLJANDE (andra start) |
Startar ej. | Startar men avbryter. | Startar och springer långsamt. Kan öka farten. Fullföljer. | Startar med hög fart, målinriktad- bromsar in vid bytet. | Startar direkt med hög fart. Springer förbi bytet. Kan vända. |
3b. GRIPANDE (andra start) |
Nonchalerar bytet / springer ej fram. | Griper ej, nosar på föremålet. | Griper tveksamt eller med tidsfördröjning. | Griper direkt, släpper. | Griper direkt. Behåller bytet i minst 3 sekunder. |
4. AKTIVITET |
Är ouppmärksam, ointresserad, inaktiv. | Är uppmärksam och lugn - står, sitter eller ligger. | Är uppmärksam och i huvudsak lugn. Enstaka aktivitetshöjningar. | Är uppmärksam med ökad aktivitet eller oro efter hand. | Växlar snabbt aktiviteter under momentet. Alt. oro under hela momentet. |
5a. AVSTÅNDSLEK Intresse |
Engageras inte av figuranten. | Kontroll, avbrott förekommer. | Intresserad, följer figuranten utan avbrott. | Intresserad, vill iväg. Enstaka startförsök. | Mycket intresserad. Vill iväg. Upprepade startförsök. |
5b. AVSTÅNDSLEK Hot / aggressivitet |
Visar inga hotbeteenden. | Visar enstaka (1-2) hot-beteenden under momentets första del. | Visar enstaka (1-2) hotbeteenden under momentets första och andra del. | Visar hotbeteenden skall under momentets första del. | Visar hotbeteenden under momentets första och andra del. |
5c. AVSTÅNDSLEK Nyfikenhet |
Går ej fram till figuranten. | Går fram till figuranten är aktiv på linjen. | Går fram till den dolda men talande figuranten. | Går fram till figurant med låg kroppsställning och/ eller tidsfördröjning. | Går fram direkt till figuranten utan hjälp. |
5d. AVSTÅNDSLEK Leklust |
Visar inget intresse. | Leker inte, men visar intresse. | Leker, kan gripa försiktigt, drar inte emot. | Griper. Drar emot, men kan släppa och ta om. | Griper direkt, drar emot, släpper inte. |
5e. AVSTÅNDSLEK Samarbete |
Visar inget intresse. | Blir aktiv men avbryter. | Är aktiv med figuranten när denne är aktiv. | Är aktiv med figurant. Visar även intresse mot passiv figurant. | Uppmanar passiv figurant till fortsatt lek. |
6a.
ÖVERRASKNING Rädsla |
Stannar inte eller kort stopp. | Hukar sig och stannar. | Gör undanmanöver utan att vända bort blicken. | Flyr högst 5 meter. | Flyr mer än 5 meter. |
6b.
ÖVERRASKNING Hot / aggressivitet |
Visar inga hotbeteenden. | Visar enstaka hotbeteenden. | Visar flera hotbeteenden under längre tid. | Visar flera hotbeteenden och någon attack. | Visar hotbeteenden och attacker som kan avslutas med bett. |
6c.
ÖVERRASKNING Nyfikenhet |
Går fram efter det att overallen lagts ner. Alt. går inte fram. | Går fram när föraren sitter på huk och talar till overallen samt lockar på hunden. | Går fram till overallen när föraren står bredvid. | Går fram till overallen när föraren gått halva avståndet. | Går fram till overallen utan hjälp. |
6d.
ÖVERRASKNING Kvarstående rädsla |
Ingen tempoförändring eller undanmanöver. | Liten båge el. liten tempoväxling, eller tittar bort vid någon av passagerna. | Båge el. tempoväxling vid första passagen. Minska utslag vid andra passagen. | Båge eller tempoväxling vid minst två passager utan minskad intensitet mellan tillfällena. | Visar stort mått av rädsla eller ökad rädsla efter samtliga passager. |
6e.
ÖVERRASKNING Kvarstående intresse |
Visar inget intresse. | Stannar upp, luktar eller tittar på overallen vid ett tillfälle. | Stannar upp, luktar eller tittar på overallen vid minst 2 tillfällen. | Biter i eller leker med overallen. Intresset minskar efterhand. | Biter i eller leker med overallen vid 2 eller fler passager. |
7a.
LJUDKÄNSLIGHET Rädsla |
Stannar inte eller kort stopp. | Hukar sig och stannar. | Gör undanmanöver utan att vända bort blicken. | Flyr högst 5 meter. | Flyr mer än 5 meter. |
7b.
LJUDKÄNSLIGHET Nyfikenhet |
Går inte fram. | Går fram när föraren sitter på huk och talar till skramlet samt lockar på hunden. | Går fram till skramlet när föraren står bredvid. | Går fram till skramlet när föraren gått halva avståndet. | Går fram till skramlet utan hjälp. |
7c.
LJUDKÄNSLIGHET Kvarstående rädsla |
Ingen tempoförändring eller undanmanöver. | Liten båge eller tempoväxling vid någon av passagerna. | Båge eller tempoväxling vid 1:a passagen. Minska utslag vid 2:dra passagen. | Båge eller tempoväxling vid minst 2 passager utan minskad intensitet . | Visar stort mått av rädsla eller ökad rädsla efter samtliga passager. |
7d.
LJUDKÄNSLIGHET Kvarstående intresse |
Visar inget intresse . | Stannar upp. Luktar eller tittar mot skramlet vid 1 tillfälle. | Stannar upp. Luktar eller tittar mot skramlet vid minst 2 tillfällen. | Biter eller leker med skramlet. Intresset minskar efterhand. | Biter eller leker med skramlet vid 2 eller fler passager. |
8a. SPÖKEN Hot/aggressivitet |
Visar inga hotbeteenden. | Visar enstaka hotbeteenden. | Visar flera hotbeteenden under längre tid. | Visar flera hotbeteenden och någon attack. | Visar hotbeteenden och flera attacker. |
8b. SPÖKEN Kontroll |
Enstaka kontroll, därefter inget intresse. Alt.engagerar sig inte. | Tittar till mot spökena då och då. | Kontrollerar och/ eller handlar mot spökena. Långa avbrott. Ex. halva sträckan båda spökena alt ett spöke hela sträckan. |
Kontrollerar och/ eller handlar mot båda spökena. Kortare avbrott. |
Kontrollerar och/ eller handlar mot båda spökena under hela momentet. |
8c. SPÖKEN Rädsla |
Uppehåller sig framför eller bredvid föraren. | Uppehåller sig i huvudsak framför eller bredvid föraren. Någon avståndsreglering. | Uppehåller sig i huvudsak framför eller bredvid föraren. Växlar mellan flyktstart och kontroll. | Uppehåller sig i huvudsak bakom föraren. Växlar mellan flyktstart och kontroll. | Backar längre än kopplets längd eller lämna platsen. Alt. flyr. |
8d. SPÖKEN Nyfikenhet |
Går fram till fig.när föraren tagit av figurantens huvudbonad. Alt. går inte fram i tid. | Går fram till fig.när föraren talar med fig. och lockar på hunden. | Går fram till fig. när föraren står bredvid. | Går fram till fig. när föraren gått halva avståndet. | Går fram till fig. utan hjälp. |
8e. SPÖKEN Kontakt |
Avvisar eller undviker kontaktförsök. Alt. går inte fram i tid. | Accepterar kontakten från fig. utan att besvara den. | Besvarar kontakt från fig. | Tar kontakt själv med figuranten. | Intensivt kontaktbeteende mot figuranten. Kan ex.hoppa och gnälla. |
9a. LEK 2 Leklust |
Leker inte. | Leker inte, men visar intresse. | Startar långsamt, blir aktiv, leker. | Startar
snabbt, leker aktivt. |
Startar mycket snabbt, leker mycket aktivt. |
9b. LEK 2 Gripande |
Griper inte. | Griper inte, nosar bara på föremålet. | Griper tveksamt eller med framtänderna. | Griper direkt med hela munnen. | Griper direkt, hugger föremålet i farten. |
10. SKOTT |
Visar ingen berördhet. Snabb kontroll och sedan helt oberörd. | Avtagande kontroller under lek/passivitet. Därefter oberörd. | Riktar intresse mot skytten, pubiken eller annat, men återgår till lek/passivitet. | Avbryter lek eller pasivitet. Låser sig mot publekn, skytten eller annat. Återgår inte till lek/passivitet.. | Berörd, rädd. Alt. vill lämna platsen, försöker fly. Alt. föraren avstår skott. |